Analkirtler hos hunde

Hunde har på hver side af endetarmsåbningen nogle ganske små udførselsgange fra de såkaldte analkirtler. Hundene har egentlig ikke behov for disse kirtler som producerer et ildelugtende sekret.

Under normale omstændigheder tømmes analkirtlerne, når hunden defæcerer ( har afførring ). Imdlertid kan kirtlerne nogle gange blive tilstoppet , hvorefter dyret typisk vil ”køre på enden” eller slikke og bide til regionen. I de fleste tilfælde kan problemet løses ved at man med en behandsket hånd tømmer kirtlerne med tommel- og pegefingeren.

Gentagende tilstopninger af analkirtlerne.

Enkelte hunde har tendens til at få tilbagefald, hvor kirtlerne igen tilstoppes. Vore veterinærsygeplejersker kan klare problemet for jer eller måske demonstrere/undervise jer i , hvordan man selv kan hjælpe jeres hund.

Analkirtelbetændelse.

Nogle gange vil den/de tilstoppede analkirtler desuden blive betændte. Et sådant tilfælde kan være særdeles smertefuldt for dyret. Af dyreværnsmæssige grunde foretager dyrlægen i sådanne tilfælde en omhyggelig tømning og gennemskylning af de betændte analkirtler. Dette foretages oftest under bedøvelse. I de fleste tilfælde kan der supplerende blive behov for at efterbehandle dyret med antibiose samt smertestillende medicin.

Kirurgisk fjernelse af analkirtlerne.

Hvis dyret gentagende gange kommer til at lide af den ovenfor nævnte tilstand anbefales en kirurgisk fjernelse af begge analkirtler. Operationen bør foretages af en dyrlæge som foretager denne operation ofte. Det er nemlig vigtigt, at der under operationen ikke sker utilsigtet skade på endetarmsregionens nerve- og lukkemuskulatur.

Dyrlægerne på Vejle Dyrehospital & Dyreklinik har de nødvendige operationskompetencer til at udføre også denne type operation.
Huden over operationsområdet syes normalt med tråde som selv forsvinder efter ca. 14 dag.

På Vejle Dyrehospital anvendes en operationsteknik, hvor alt analkirtelvæv opereres helt væk. Derfor vil hunden fremadrettet aldrig mere få analkirtelbetændelse og bliver således 100% rask igen.

Ring gerne vedrørende tidbestilling :  7582 1600

Mandag :           8.00 – 18.00