Tandbehandlinger af hund

Tandbehandlinger foretages på Vejle Dyrehospital i en dertil specialindrettet operationsstue, som indeholder  moderne bedøvelses- og tandlæge udstyr.

Tand- og mundhulelidelser behandles dagligt på Vejle Dyrehospital. Vi har derfor fået etableret en komplet tandlægestue, hvor der kan foretages både tandrensninger samt tand- og mundhuleoperationer. Derudover kan der optages digitale tand-/ kæbe-røntgenbilleder.

Mange hunde lider af plaque og tandstensdannelser samt tandkødsbetændelse. Hvis dette ikke behandles opstår der ofte parodontose, hvor kæbens knoglevæv angribes med mundhulesmerte og tab af tænder til følge. Korrekt udført tandbehandlinger afhjælper mundhulesmerterne samt forebygger spredning af bakterier til andre organdele som f.eks hjerteklapperne. Det er således ikke af kosmetiske, men af helsemæssige grunde at hundenes tand- og mundhulestatus skal være velpasset.

Nogle dyr har tilbageholdte mælketænder, hvilket kan genere/ødelægge de blivende tænders rodsæt. Disse tilbageholdte mælketænder skal derfor fjernes kirurgisk.

Hos nogle hunderacer ( specielt boxere ) forekommer ofte lidelsen epulis , hvilket er en ellers godartet tilstand som medfører voldsom forvokset tandkød. Imidlertid kan forvoksningerne blive så ekstreme , at det generer hundens normale spisefunktion. Tilstanden kureres imidlertid let ved en operation.

Vore veterinærsygeplejersker er uddannet til at kunne orientere om , hvordan man som dyreejer kan forebygge tandlidelser hos hunde. Kom ind og få en gratis snak med en af vore veterinærsygeplejersker.

Tandrensning af hund
Tandrensning foretages på Vejle Dyrehospital