Tandbehandlinger af katte

Vejle Dyrehospital foretager hver dag tandbehandlinger i en dertil specialindrettet operationsstue som indeholder moderne bedøvelses- og tandlæge udstyr.

Tand- og mundhulelidelser behandles dagligt på Vejle Dyrehospital. Vi har derfor fået etableret en komplet tandlægestue, hvor der kan foretages både tandrensninger samt tand- og mundhuleoperationer. Derudover kan der optages digitale tand-/ kæbe-røntgenbilleder.

Mange katte lider af plaque og tandstensdannelser samt tandkødsbetændelse. Hvis dette ikke behandles opstår der ofte parodontose, hvor kæbens knoglevæv angribes med mundhulesmerte og tab af tænder til følge. Korrekt udført tandbehandling afhjælper mundhulesmerterne samt forebygger spredning af bakterier til andre organdele som f.eks hjerteklapperne. Det er således ikke af kosmetiske, men af helsemæssige grunde, kattenes tand- og mundhulestatus skal være velpasset.

Nogle dyr har tilbageholdte mælketænde, hvilket kan genere/ ødelægge de blivende tænders rodsæt. Disse tilbageholdte mælketænder skal derfor fjernes kirurgisk.

Tandresorptioner/ TR (Tooth Resorptions) tidligere kaldet FORL (feline odontoclastic resorptive lesion). Omkring 70 % af alle katte over 4 år lider af en eller anden grad af rod- og tandhalsdefekter, hvilket kan være er særdeles smertefuld lidelse. På Vejle Dyrehospital indeler vi lidelsen i fire grader alt efter hvor fremadskridende den er. I forbindelse med en almildelig tandrensning er der derfor rationale i også at optage digitale røntgenbilleder af kattens tandrødder. Derved kan vore dyrlæger afgøre om dyret har behov for supplerende tand/mundhulebehandlinger.

En kirurgisk fjernelse af de ødelagt tænder vil afstedkomme  stor smertelindring for katten. Ofte ringer vore klienter et par uge efter operationen og fortæller: ”Misser er efter operationen blevet en helt anden og glad kat”

Vore veterinærsygeplejersker er uddannet til at kunne orientere om , hvordan man som familiedyrsejer kan forebygge tandlidelser hos hunde , katte og andre mindre familiedyr. – Kom ind og få en snak med en af vore veterinærsygeplejersker eller ring vedrørende tidsbestilling.

Alle hverdage :  8.00 – 17.00 :   75-821600

Dyrlæge i beskyttende uniform og hat med kat under operation
Kat fra Kirkebakken til tandbehandling på klinikken