Vaccination af hund

Vaccination af hunde og katte foretages for at beskytte mod sygdomme som man ellers ikke har nogen effektiv behandling imod.

Vaccinationen foretages typisk i forbindelse med den årlige sundhedsundersøgelse.Vaccination af hunde og katte giver en rigtig god beskyttelse mod mange alvorlige sygdomme.

Fagdyrlæge Per Nyvang Mariussen, Vejle Dyrehospital  deltog efteråret 2014 i  World Small Animal Veterinary Association ( WSAVA ) årsmøde som blev afholdt i Cape Town , Sydafrika. Der gennemgik internationale veterinære immunologer de nyeste data vedrørende emnet vaccinationer. Vaccinationsbehovet er ikke helt ens rundt omkring i verden. Under skandinaviske forhold er der for tiden speciel focus på sygdommen leptospirose. En sygdom som ofte smitter via rotter og en sygdom som også kan smitte mennesker. Det må derfor generelt anbefales, at man kontakter ens sædvanlige dyrlæge som vil kunne rådgive om, hvilken/hvilke vaccinationer der på et givet tidspunkt og set ud fra et helhedsmæssigt synspunkt er aktuel for netop dit dyr.

Vaccination af Hunde

Hundesyge , Parvovirus , Smitsom leverbetændelse, Kennelhoste , Leptospirose er nogle af de sygdomme man oftest vaccinerer hunde imod. Da sygdommen kennelhoste er meget smitsom forlanger mange hundepensioner desuden supplerende næse-vaccination mod kennelhoste. Vaccinen består af nogle dråber som blot dryppes ned i det ene næsebor. Vaccinationen beskytter mod både Bordetella bronchioseptica samt parainfluenzavirus infektion. Denne vaccinetype er godkendt af de danske sundhedsmyndigheder til årlig anvendelse.

Vaccination af hunde imod borreliose : Det er desuden muligt at vaccinere hunde mod borreliose ( en sygdom som overføres via skovflåter ).  Der gives en basisvaccination to på hinanden følgende gange med ca. 3 ugers mellemrum.Dernæst genvaccineres ca. 1 gang årligt.

Vaccination af hvalpe

Hvis tæven har været regelret vaccineret vil den danne antistoffer som beskytter hvalpene godt de første mange leveuger. Dette , da tævens råmælk ( som indeholder beskyttende antistoffer ) kan optages af hvalpens tarm de første par døgn. – Det er blandt andet derfor, det er vigtigt at hvalpene hurtigt får mælk fra tæven. Derefter vil man typisk foretage basis-vaccinationerne af hvalpen  som følger :  Første gang ved 12 ugeres alderen. Anden basis-vaccination gives ca. 3-4 senere. – Hvis tæven ikke har været vaccineret (og dermed ikke har kunnet give beskyttende antistoffer til hvalpen ) kan der være rationale i at vaccinere hvalpen allered når den er 6 uger gammel og derefter som tidligere angivet.

Billede af schaeferhund some en klient fra VInding har sendt os. Schaeferhunden har bl.a. være til vaccination på klinikken.
Vaccination på Vejle Dyrehospital & Dyreklinik
Hvalpe til vaccination på Vejle Dyrehospital