Massage af hunde

Massage af hund? – Hunde kan også have brug for massage. Veterinærsygeplejerske Lone Kristensen er uddannet og eksamineret hundemassør.

Der er mange årsager til at hunde kan få glæde af massage. Det er en behandlingsform som kan bruges selvstændigt, men er også en vigtig del i genoptræning, fysioterapi, kiropraktik.

Massage påvirker hele hunden, lige fra muskulatur og kredsløb til immunsystemet og nervesystemet. Selv mave-tarm systemet og hormonsystemet påvirkes.

Massage løsner og blødgør muskler, væv og sener. Det vedligeholder musklernes elasticitet og det forbygger arvæv og stive led. Massage fremmer også cellernes heling efter operationer, skader og over- eller fejlbelastning.

Ved massage øges og forbedres blodcirkulationen, og derved bringes ilt og næringsstoffer bedre ud til celler, væv og indre organer. Ophobede affaldsstoffer i muskler og bindevæv fjernes og nedbrydes.

Massage anvendes ved spændinger og smerter i muskulatur og led. Det kan være smertelindrende ved bl.a. slidgigt, hofteledsdysplasi, albueledsdysplasi, spondylose og andre smerter i ryggen og bevægeapparatet. Massage kan give en bedre livskvalitet hos ældre hunde, da det lindre smerter og øger bevægelses friheden.

Sports, konkurrence og brugshunde kan have gavn af massage for at holde en bedre fysisk form og minimere risikoen for skader samt hurtigere restituering efter træning. Der ud over kan massage virke præstationsfremmende når massagen gives regelmæssigt.

Mange katte nyder også godt af massage. Det kan hjælpe med at mindske stress, uro og ubehag, og ligesom ved hundene, kan det virke lindrende ved muskelspændinger, gigt og smerter.

Veterinærsygeplejerske Lone Kristensen er uddannet Dyrlægeeksamineret hundemassør med fokus i fysioterapeutiske teknikker.

Ud over massage teknikker arbejder Lone også med triggerpunkt terapi og akupressur, stretching, fascierelease, ganganalyse, laserterapi samt genoptræning.

Vejle Dyrehospital står altid til rådighed for dyreejere i hele Vejle og omegn. Herunder Vejle Ø, Bredballe, Mølholm, Vinding, Urhøj, Søndermarken, Nørremarken, Fredericia, Horsens, Hedensted, Børkop, Kolding, Brejning, Jelling, Bredsten, Tørring, Daugård og Løsning.

To søde hunde leger på plænen foran vores dyreklinik her i vejle. Disse to klienter kom fra hhv. Kolding og Horsens.