Lopper orm samt skovflåter hos katte

Katte angribes fra tid til anden af både lopper, orm samt skovflåter; hvilket kan behandles. Med den korrekte terapi plan, kan din kat hurtigt blive behandlet med et godt resultat.

Kattelopper

Kattelopper er ikke farlige, men generer din kat – og i nogle tilfælde også mennesker. Derfor bør der behandles, så snart du opdager det. For det meste er det udekatte, der bliver ramt af lopper, men det kan dog også forekomme hos indekatte. Der kan være så mange kattelopper, at du kan se dem danse rundt i kattens pels. Lopper kan nemlig hoppe op til 30 centimeter.

Med hvert bid suger loppen lidt blod fra katten – og det er biddet, der gør, at kløen opstår. I nogle tilfælde udvikler katten loppeallergi, der gør kløen værre. Det medfører ofte hårtab og sår, og allergien skal primært behandles ved at fjerne lopperne fra kattens omgivelser. Fremadrettet bør der således også gives forebyggende behandlinger.

Kattelopper kan nogle gange behandles med en almindelig loppekur. Imidlertid har vi de senere år set en del resistens tilfælde hvor de tidligere anvendte loppemidler ikke altid har den ønskede virkning. I de tilfælde anvender vi receptpligtige sikre midler. Husk altid at spørge din dyrlæge om råd, inden du starter med at bruge et loppemiddel og ikke er tilfreds med virkningen.  Brug ALDRIG gammelt loppemiddel og kun loppemiddel, som er beregnet til katte.

Sådan genkender du kattelopper:

• Lopper er brunsorte i farve
  • Lopper er 1,5 – 3 mm lange
  • Lopper hopper på pelsen af din kat
  • Katten klør sig efter loppens bid
  • Ganske små røde mærker på huden af din kat

Undersøg din kat regelmæssigt for lopper

Loppesæsonen starter i foråret. Hold derfor godt øje med din kat i denne periode. Undersøg din kat regelmæssigt for kattelopper med en tættekam. Jo hurtigere du opdager, at din kat har lopper, jo nemmere er det at komme af med problemet. Har du en udekat, bør du anvende et forebyggende loppemiddel til katten. Gentag behandlingen efter de angivne forskrifter.

Orm hos katte

Lopper kan overføre bændelorm til din kat. Katten slikker/spiser nemlig lopper når de soignerer sig, hvorefter ormeæggene kan overføres til og trives i kattens tarmsystem. Bændelorm hos katte generer imidlertid ikke altid katten, og derfor kan det i nogle tilfælde være svært at opdage dem. Diagnosen stilles enten ved at man kan se små hvide ris korn lignende bændelorm led i regionen omkring kattens endetarmsåbning eller via en afføringsprøve som vores veterinærsygeplejersker udfører i vores laboratorieafdeling. Når diagnosen er stillet igangsættes den korrekte behandling med en dertil anvendelig ormekur til katte

Bændelorm skal ikke forveksles med spolorm hos katte. Har din kat spolorm, forekommer der ofte symptomer såsom diarré, vægttab og træthed. Vores veterinærsygeplejersker stille diagnosen ved hjælp af en bestemt afføringsprøve, og derefter behandles med den rette ormekur.

Ormekuren til din kat består af enten ormepiller, mikstur-behandling eller som dråber som skal påføres nakkeregionens hud. Den af dyrlægen ordinerede behandlingsplan skal altid gennemføres som angivet.

Skovflåter

Skovflåten ( Ixodes ricinus ) kan overføre en lang række sygdomme. Mennesker rammes ofte af bakterielidelsen borelliose. Lidelsen kan opstå hvis skovflåten ikke fjernes inden 48 timer. Katte rammes ikke af borelliose. Derimod kan skovflåten hos katte overføre sygdommen Mycoplasma hæmofelis. Dette er også en bakterie lidelse. Symptomerne hos kattene er typisk nedstemthed og blege slimhinder. Sygdommen kan behandles, hvis diagnosen stilles i den tidlige fase.

Til udekatte anbefales forebyggende behandlinger imod skovflåterne.

Receptpligtige midler imod lopper, orm samt skovflåter

Når dyrlægen beslutter at anvende et receptpligtigt middel imod lopper, orm og/eller skovflåter, så skal katten have sin egen journal på Vejle Dyrehospital. En sådan journal etableres typisk i forbindelse med vaccinationskonsultationen eller ved anden kontakt med Vejle Dyrehospital. Ellers foretages en såkaldt lovgivningskonsultation til markant reduceret pris. Dette gøres da en dyrlæge ifølge dansk lovgivning ikke må udlevere receptpligtig medicin uden at have et vist kendskab til dyret og dets aktuelle helbredsstatus.

Vi står altid til rådighed for dyreejere i hele Vejle og omegn. Herunder Vejle Ø, Bredballe, Mølholm, Vinding, Urhøj, Søndermarken, Nørremarken, Fredericia, Horsens, Hedensted, Børkop, Kolding, Brejning, Jelling, Bredsten, Tørring, Daugård, Løsning.

Vi står altid til rådighed for dyreejere i hele Vejle og omegn.